Hælspore

Hælspore (Plantar Fasciitis):

Hælspore er en inflammation af ledbåndet der sammenkobler hælknoglen med tæerne. Det mærkes som en snurrende eller skarp smerte i sålen af foden, og er oftest mest mærkbar om morgenen. Hælspore ses oftest i atleter, maraton-løbere or andre mennesker med en aktiv livsstil, og frekvensen af tilfælde stiger med alderen.  Det er heldigvis muligt at søge behandling hvis du lider af hælspore.

For Meget Løbetræning kan Medføre Hælspore

Min egen erfaring med hælspore har været på grund af min egen over-ambitiøse løbetræning. Jeg er en vant cyklist, og tænkte nok at min cardio var i orden. Som et skift i min hverdag mente jeg ikke det skulle være noget problem at løbe 7-8 km dagligt. Efter en uge, begyndte mine hæle at svig om morgenen.
Jeg slog op på nettet hvad der nu kunne være galt, og fandt hurtigt frem til at jeg har løbet forkert. Hvert skridt du løber lægger du 3-5 gange din kropsvægt på hvert knæ/fod – det kan meget hurtigt medføre skader. Jeg havde løbet med min vægt på mine hæle i stedet for mine tæer.

Til Distance Løbere, Dansere eller Andre med Belastede Fødder/Hæle:

Det bedste middel mod hælspore er forebygning. Brug altid sko med god hæl-support og hvis du løber lange distancer så vær sikker på at du løber oppe på tæerne og med en god krops position. Du kan finde mere information om hælspore, hvordan du undgår det og hvordan du evt. kan få behandling.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

SET, LYTTET, KLIKKET, LÆST

Spis din by med Byhøst

De nye influencers