Interaktiv kjole skifter farve, når folk tweeter om den


Nu kribler det simpelthen for meget i fingrene til, at jeg kan lade være. Så her er det. Mit første blogindlæg på denne blog. Og så skal det oven i købet handle om både flotte kjoler, (forholdsvis) ny teknologi og sociale medier. Tre emner, som jeg brænder utrolig meget for – både hver for sig og sammen. I aften møder data nemlig couture, når modeverdenens spidser samles til det traditionsrige Met Gala på the Metropolitan Museum of Modern Art i New York. En af gæsterne vil til lejligheden være iklædt en interaktiv kjole, som skifter farve, når folk tweeter om den. Hvor sejt er det ikke lige?

Men hvordan?
Tænker du sikkert. Og det skal jeg fortælle dig. Vi starter med lidt baggrund.
Det hele er kommet i stand efter, at IBM har indgået et kreativt samarbejde med couturebrandet Marchesa. Samarbejdet er en del af en større strategi, som skal showcase IBMs supercomputer Watson som et kreativt værktøj. Hidtil har Watson ellers mest gjort sig som et redskab indenfor servicesektoren og som uovervindelig modstander i Jeopardy. Men med Met Gala, og årets tema ”Manus x Machina”, som platform ønsker IBM for alvor at sparke døren ind til en ny arena, og give kunstnere, designere og andre kreative en oplevelse med hvordan Watson kan styrke deres kreativitet i praksis.

Sådan fungerer kjolen
Og lad os da blive lidt mere konkrete på, hvordan det egentlig fungerer i praksis med den her interaktive kjole. Først og fremmest er Marchesas designproces blevet udvidet til ikke kun at omfatte form men også et design af følelser, som kjolen skal formidle. De fem udvalgte i aften er henholdsvis nysgerrighed, lidenskab, spænding, opmuntring og glæde. Farvevalget er derimod overladt til Watson og IBM, som ved hjælp af data har parret de udvalgte følelser med de mest populære farver fra Marchesas farvepalet. Når kjolen går ned af den røde løber i aften (vi ved stadig ikke, hvem den heldige bærer bliver), vil Watson overvåge tweets om Met Gala på Twitter. Disse tweets analyseres på få sekunder i forhold til hvilke følelser de repræsenterer. Dernæst sender Watson dataene til kjolen, hvor følelserne kommer til udtryk gennem de udvalgte farver via indlejrede LED-pærer i kjolen. Lidt teknisk måske, men også vildt fascinerende. Jeg vil i hvert fald tweete nysgerrigt med i aften punder #MetGala. Så får vi se, hvilken farve nysgerrighed har.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

SET, LYTTET, KLIKKET, LÆST

Spis din by med Byhøst

De nye influencers