Sådan fanger vi de unge seere


Paradise Hotel, Kongerne af Rømø, Dagens Mand, Sexministeriet. Konkurrencen om de unge tv-seeres opmærksomhed er stor. Alligevel har to nye ungdomskanaler valgt at blande sig i kampen. SAMSON har mødt kanalcheferne fra 7’eren og DR3 for at tage pulsen på ungdoms-tv anno 2013

»De 15- til 39-årige betaler også licens. Det er kun rimeligt, at de også har et godt public service-tilbud,« svarer DR3s kanalchef Lotte Lindegaard på spørgsmålet om, hvorfor DR har valgt at supplere deres kanaludbud med en ungdomskanal. Lige nu er gennemsnitsalderen på DRs kanaler nemlig 50 år, men det vil Lindegaard og DR3 gerne være med til at ændre. Hos SBS vil de også gerne blive bedre til, at lave TV som de unge vil have det. Derfor lancerede de også en ungdomskanal i starten af 2013. »En ungdomskanal ville være en god tilføjelse til SBS-familiens øvrige tv-udbud,« siger 7’erens kanalchef Nanna Schultz. »Derudover synes vi, at den unge målgruppe er en rigtig interessant målgruppe at arbejde med, fordi vi kan tillade os noget mere.«


Vi er ikke konkurrenter
Modsat DR3 satser 7’eren på en smallere afgrænset målgruppe.»Vi er fuldstændig målrettet de 15- til 25-årige,« siger Nanna Schultz, og fortsætter: »Foruden os eksisterer tilbuddet til de helt unge endnu ikke i Danmark. Der er DR3 til de 15 til 39-årige, og så er der Zulu, som egentlig er en ungdomskanal, men som har en gennemsnitsalder på 36 år.« Lotte Lindegaard erklærer sig enig i, at DR3 ikke, på samme måde som 7’eren, er en ungdomskanal i traditionel forstand. »Vi kalder det faktisk ikke en ungdomskanal, for det er ikke kun en kanal til de yngre seere, « forklarer hun. For hende er kanalens tone langt vigtigere end målgruppeafgrænsningen, for den siger kun noget om, hvor gamle seerne er og ikke hvor gamle de føler sig. »Målgrupper er en sjov størrelse at arbejde med. Selvom vores primære målgruppe er klart defineret, kan der jo være store udsving. En 30-årig seer kan både være én, der har været på arbejdsmarkedet i 12 år med hus, kone og to børn. Men det kan også være én, som stadig er i gang med sin uddannelse, og bor i et lejet kælderværelse i Vanløse,« fortæller Lotte Lindegaard. Trods kanalchefernes enighed om, at de ikke er konkurrenter, er de gentagne gange blevet fremstillet sådan af blandt andre TV2. En misforståelse DR3’s kanalchef gerne vil have rettet op på. »7’eren og DR3 har helt forskellige målgrupper, helt forskellige funktioner og er tænkt helt forskelligt. At vi skulle være direkte konkurrenter, køber jeg simpelthen ikke,« fastslår Lotte Lindegaard.


Fordybelse eller snacksize-formater
DR3 vil skille sig ud på det danske tv-marked. Humor og fiktion kommer på programmet, men det er også vigtigt for kanalchef Lotte Lindegaard, at DR3 giver seerne noget ud over underholdning. »Vi har valgt at satse på nogle bestemte områder som dokumentar, videnskab og musik, fordi vi insisterer på, at den unge målgruppe ønsker mere end bare underholdning, når de tilbringer tid foran fjernsynet. At de gerne vil inspireres, stimuleres og blive klogere.« Nanna Schultz mener dog ikke, at det nødvendigvis er fordybelse, de unge efterspørger, når de tænder for fjernsynet. »De unge zapper rigtig meget. De shopper ind og shopper ud, og man skal måske ikke regne med, at kunne fastholde dem så længe ad gangen.« Derfor tænker 7’eren i høj grad i det, Nanna Schultz kalder for snacksize-formater. »Vi har for eksempel en stop-motion serie, der hedder Robot Chicken, hvor vi har vildt mange seere, fordi det fænger umiddelbart. Det er kort, det er skævt, og det er i små bidder, hvor et afsnit kun varer 10-20 minutter.« Derudover lægger Nanna Schultz vægt på, at det er vigtigt at have et tv-tilbud til de unge 24 timer i døgnet. »I tv-branchen har vi ofte en tendens til at tænke meget i prime time fra klokken 20 til 23. På 7’eren tænker vi i hele mediedøgnet. Vi sender eksempelvis programmet ‘Musik Til Dig’ på skæve tv-tidspunkter, og så inddrager vi de sociale medier i langt større grad end andre kanaler,« forklarer kanalchefen.


Sociale medier som lokkemad
7’eren definerer sig selv som en interaktiv ungdomskanal, hvor andre medier, såsom smartphones, tablets og computere, indgår som en naturlig del af tv-oplevelsen. »Vi har stor succes med at integrere konkurrencer på Instagram med vores daglige musikprogram Voodoo, « fortæller Nanna Schultz. Formålet med integreringen af de sociale medier er at fastholde de unge seeres interesse for 7’eren, gennem den indflydelse de får på programmerne. »Ved at aktivere seerne, kommer vi mere i øjenhøjde med dem. De bliver medspillere,« forklarer Nanna Schultz. Ifølge Lotte Lindegaard er det, at give seerne indflydelse på programfladen, en meget ung måde at tænke tv på. En måde, som stemmer godt overens med den målgruppe, 7’eren henvender sig til, men som hun ikke tror, vil have samme succes på DR3. »7’eren er en meget ung kanal til en klart defineret ung målgruppe, og der er måske et andet forbrugsmønster, end når man satser mere modent, som DR3 gør,« forklarer hun.


Kanalcheferne anbefaler
Efter henholdsvis en og to måneder i luften melder både DR3 og 7’eren om en positiv start med stigende seertal. Og skal man tro kanalcheferne, så er der masser af gode grunde til at tænde for fjernsynet i løbet af de næste par måneder. I maj sender 7’eren et live comedyshow i samarbejde med produktionsselskabet Douglas Entertainment to til tre timer hver dag. »Vi sender det fra et hus i København, som man rent fysisk kan tilgå, så jeg håber, at det både kommer til at leve på tv, på de sociale medier og i virkeligheden. At man rent faktisk får lyst til at tage hen og kigge ind gennem vinduerne,« fortæller Nanna Schultz. DR3 byder i foråret på en række temauger: »Lige om lidt går DR3 på stoffer,« siger Lotte Lindegaard, og uddyber: »Det er et tema, der handler om stofmisbrug, og det bliver rigtig interessant. Derudover er vi også i gang med at finde ud af, hvor vi skal sende Esben og Peter fra Monte Carlo hen næste gang.«

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

SET, LYTTET, KLIKKET, LÆST

Spis din by med Byhøst

De nye influencers